Symposium: De prijs van Duurzaamheid

Tijdens het eindsymposium van het onderzoeksproject ‘Dierzaam’ staat de prijs van duurzaamheid centraal. Een belangrijke bevestiging van het tweejarige onderzoeksproject is namelijk het gegeven dat consumenten terughoudend zijn met het kopen van duurzame voedingsproducten, zoals vleesproducten, vanwege de hogere prijs. Dus is de vraag: hoe ontwikkel je duurzaam koopgedrag via marketing- en communicatie-interventies en welke rol speelt de prijs hierin?

Eindsymposium Dierzaam: de prijs van Duurzaamheid

Tijdens het eindsymposium van het onderzoeksproject ‘Dierzaam’ staat de prijs van duurzaamheid centraal. Een belangrijke bevestiging van het tweejarige onderzoeksproject is namelijk het gegeven dat consumenten terughoudend zijn met het kopen van duurzame voedingsproducten, zoals vleesproducten, vanwege de hogere prijs. Dus is de vraag: hoe ontwikkel je duurzaam koopgedrag via marketing- en communicatie-interventies en welke rol speelt de prijs hierin?

Reclame-interventietechnieken binnen de duurzame voedselbranche

Om meer te weten te komen over de betalingsbereidheid van consumenten binnnen de duurzame voedselbranche is er onderzoek gedaan naar de reclametechnieken die worden gebruikt binnen deze branche. Er kan geconcludeerd worden dat er vaak van dezelfde technieken gebruik wordt gemaakt zoals voorlichting en overtuiging, er wordt daarmee vrijwel altijd ingespeeld op de functionele en emotionele waarde van een product en de psychologische capaciteit van een consument.

Waarom duurzaam doen, als het makkelijk kan?

Onlangs zagen we beelden van de enorme berg aan afgedankte kleding in noord Chili. Overproductie en overconsumptie van kleding blijft actueel. Op mijn zoektocht naar de duurzame kledingkast vraag ik mijn studenten aan de Hogeschool Utrecht regelmatig naar hun visie op kledingconsumptie.