Whitepaper Dierzaam
Normen, nudges en effectieve niche: 5 principes voor het promoten van duurzaam vlees Het tweejarige project ‘Dierzaam’ onderzoekt hoe consumenten verleid kunnen worden om duurzaam vlees te kopen in plaats van regulier vlees. Hoewel de intentie voor duurzaam gedrag vaak aanwezig is, vertaalt deze zich zelden in aankoopgedrag. In ons Whitepaper delen we 5 marketingprincipes […]
Reclame-interventietechnieken binnen de duurzame voedselbranche
Om meer te weten te komen over de betalingsbereidheid van consumenten binnnen de duurzame voedselbranche is er onderzoek gedaan naar de reclametechnieken die worden gebruikt binnen deze branche. Er kan geconcludeerd worden dat er vaak van dezelfde technieken gebruik wordt gemaakt zoals voorlichting en overtuiging, er wordt daarmee vrijwel altijd ingespeeld op de functionele en emotionele waarde van een product en de psychologische capaciteit van een consument.
Waarom duurzaam doen, als het makkelijk kan?
Onlangs zagen we beelden van de enorme berg aan afgedankte kleding in noord Chili. Overproductie en overconsumptie van kleding blijft actueel. Op mijn zoektocht naar de duurzame kledingkast vraag ik mijn studenten aan de Hogeschool Utrecht regelmatig naar hun visie op kledingconsumptie.
De Eco-Score: verduurzamen van het winkelmandje
Duurzamer boodschappen doen: veel mensen willen het, weinig mensen doen het. Hoe komt dit? Simpel gezegd zit er een kloof tussen mensen hun waarden en hun daadwerkelijk gedrag. Een mogelijke oplossing om deze kloof te dichten is effectieve communicatie over de duurzaamheid van producten.
Minor zoekt duurzame kleding-oplossing: ‘dat is dan 9500 liter water’
Afgelopen donderdag 29 september presenteerden studenten van de minor Marketing van duurzame oplossingen hun ideeën om consumenten eerder voor duurzame kledingconsumptie te laten kiezen.
Dierzaam consumeren: een stap in de goede richting
Het uiteindelijke doel: consumenten bewegen naar een duurzaam geproduceerd stukje vlees.
Merk opbouwen met en voor stakeholders
Geen enkele organisatie heeft alle vereiste expertise, kennis en geloofwaardigheid in huis om goede, innovatieve oplossingen te bedenken voor de maatschappij van vandaag de dag.
Impliciete associaties van klanten en de invloed hiervan op hun gedrag en beleving
Er is voortdurend sprake van een interactie tussen affectie en cognitie, tussen emotie en ratio, tussen onbewust en bewust.
Duurzamer consumentengedrag: Recente wetenschappelijke studies
In deze vlog bespreekt Ronald Voorn van het lectoraat MCX een aantal nieuwe inzichten uit wetenschappelijke onderzoeken op het snijvlak an duurzaamheid en marketing.