Duurzaam Consumptiegedrag

Overheid en samenleving leggen steeds meer verantwoordelijkheid bij organisaties om duurzame producten, diensten en bedrijfsvoering te ontwikkelen. Aangenomen wordt dat consumenten deze alternatieven snel zullen omarmen, maar in werkelijkheid gaat transitie naar duurzaamheid langzamer dan gedacht. Wat zijn de belemmeringen, en hoe kunnen organisaties marketing en communicatie inzetten om duurzame keuzes te stimuleren? Die vragen staan centraal in de onderzoekslijn Duurzaam Consumptiegedrag.

Kennisclips

Projecten

De kennis die op deze website wordt gedeeld, is tot stand gekomen via verscheidene onderzoeksprojecten. Hieronder wordt een greep uit de projecten weergegeven die zich richten op duurzaam consumptiegedrag.

CROWD

Communicatie Richtlijnen Over Waarde van Duurzaamheid

Dit tweejarige onderzoeksproject richt zich op het ondersteunen van communicatieprofessionals in het verhogen van de waardeperceptie van duurzame voeding bij consumenten. Ons onderzoek ontwerpt communicatiestrategieën die nauw aansluiten op de motieven en weerstanden van de consument én het type product en die de meerwaarde van duurzame voeding centraal stelt.

Dierzaam

Consumenten bewegen tot duurzame keuzes in het vleesschap

In de transitie naar duurzame voedselsystemen is de consumptie van duurzaam geproduceerd vlees een eerste stap. Vlees eten is diepgeworteld in onze eetcultuur. Het minderen van vlees vraagt tijd. Om op kortere termijn een verschil te maken, zal het stimuleren van consumentenkeuzes voor duurzaam geproduceerd vlees in belangrijke mate bijdragen aan ‘minder en beter’.

Tumbleweed

Wat wil de consument betalen?

De duurzaam geteelde varianten van groente, fruit en vis zijn duurder. Dat vinden consumenten best lastig. Je moet betalen voor duurzamere teelt, en daar is de consument maar tot op (te) beperkte hoogte toe bereid. Ziet hij of zij de waarde ervan wel? 

Meest gelezen

Impliciete associaties van klanten en de invloed hiervan op hun gedrag en beleving

Er is voortdurend sprake van een interactie tussen affectie en cognitie, tussen emotie en ratio, tussen onbewust en bewust.

Whitepaper Dierzaam

Normen, nudges en effectieve niche: 5 principes voor het promoten van duurzaam vlees.

Merk opbouwen met en voor stakeholders

Geen enkele organisatie heeft alle vereiste expertise, kennis en geloofwaardigheid in huis om goede, innovatieve oplossingen te bedenken voor de

Dierzaam consumeren: een stap in de goede richting

Het uiteindelijke doel: consumenten bewegen naar een duurzaam geproduceerd stukje vlees.